Tuesday, September 3, 2019

SEJARAH PENGUMPULAN AL-QURAN DAN PEMBUKUANNYA PADA ZAMAN NABI MUHAMMAD SAW

 SEJARAH PENGUMPULAN AL-QURAN DAN PEMBUKUANNYA

     Pengumpulan al-quran bermaksud penyimpanan dan penulisan al-quran secara kesuluruhan.Berikut merupakan peringkat sejak al-quran diwahyukan sehinggalah dibukukan iaitu:

1) Zaman Nabi Muhammad SAW
2) Zaman Abu Bakar al-Siddiq
3) Zaman Umar al-Khattab
4) Zaman Uthman al-Affan
5) Selepas zaman Uthman al-Affan

1) ZAMAN NABI MUHAMMAD SAW

     Nabi Muhammad merupakan utusan Allah yang telah diutuskan kepada masyarakat Arab Jahiliyah bagi menyebarkan kebenaran kepada mereka mengenai ajaran yang dibawa oleh baginda . Mereka tidak mahu menerima ajaran Nabi dan Kitab sebelumnya yang dijadikan sebagai petunjuk dan pedoman kepada umat manusia.

     Al-Quran mula diturunkan pada 610 masihi iaitu 13 tahun sebelum hijrah ketika Nabi Muhammad SAW bersendiran di Gua Hira’.Penurunan al-quran berlaku selama 23 tahun bermula ketika baginda menerima wahyu pertama sehinggalah baginda wafat menemui penciptanya. Dalam bidang ulum al-quran, terdapat dua peringkat penurunan wahyu tersebut iaitu ayat makki dan ayat madani. Makki ialah ayat-ayat yang diturunkan di Mekah selam 13 tahun manakala Madani ialah ayat-ayat yang diturunkan di Madinah selama 10 tahun.Tempoh al-quran diturunkan sepenuhnya dengan sempurna adalah selama 23 tahun.
Image result for wallpaper al quran dan tasbih

     Pada 17 ramadhan iaitu pada tahun kedua hijrah ,telah berlaku peperangan yang dinamakan dengan peperangan badar dimana pada waktu ini adalah tarikh turunnya al-quran atau nama lainnya adalah nuzul al-quran .Peperangan ini berlaku kerana Nabi Muhammad SAW mengarah dan memerintahkan supaya para sahabat menyekat hasil perniagaan daripada Musyrikin Quraisy yang dirampas dari penduduk islam yang berada di Mekah. Oleh kerana kemarahan mereka terhadap umat islam, maka mereka melancarkan satu peperangan yang melibatkan antara umat islam serta musyrikin quraisy.

     Kemenangan telah berpihak di dalam kalangan umat islam di dalam peperangan tersebut. Dianggarkan hampir 70 orang yang datang dari puak musyrikin yang terbunuh dan lebih kurang 70 orang juga yang telah dijadikan tawanan dari pihak umat islam. Di dalam kalangan tawanan tersebut,jika terdapat tawanan yang mempunyai kebolehan dalam ilmu penulisan,mereka disyaratkan untuk mengajar kanak-kanak islam membaca dan mereka akan dibebaskan di suatu masa yang telah ditetapkan.Usaha seperti ini sememangnya mampu melahirkan lebih banyak golongan ilmuwan di dalam kalangan umat islam.

     Pada waktu itu, Nabi Muhammad amat menggalakkan masyarakat islam merebut peluang untuk mendalami sesuatu ilmu untuk kegunaan dan kebaikan pada masa akan datang.Terdapat sebilangan yang terdiri di dalam kalangan sahabat yang mempelajari pelbagai ilmu termasuk ilmu penulisan.Setiap kali baginda menerima wahyu,baginda akan memerintahkan supaya sahabat-sahabatnya untuk menulis di samping menghafal al quran tersebut.Mereka menggunakan teknik syafawi semasa proses penghafalan dijalankan.

     Ketika wahyu diturunkan, bangsa Arab sememangnya mempunyai budaya berbahasa yang cukup tinggi dan hebat sehinggakan hafalan mereka amat kuat dan cepat .Pada waktu itu, al-quran hanya dibenarkan untuk ditulis dan sabda-sabda Nabi SAW dilarang dari ditulis kerana takut bercampurnya dengan tulisan al-quran.

     Nabi Muhammad SAW telah memerintahkan para pencatat wahyu di dalam kalangan para sahabat untuk mencatatkan ayat-ayat al-quran yang telah diwahyukan kepada baginda pada masa itu.Antara para sahabat yang telah diamanahkan untuk menjadi pencatat al-quran ialah Ali bin Abi Talib, Ubay bin Ka’ab, Zaid bin Thabit, Zubair bin Al-Awwam dan lain lain lagi.

     Namun setelah wafatnya baginda,terputuslah hubungan kemanusiaan antara satu sama lain namun baginda tidak pernah melupakan umatnya dengan diberikan al-quran dan as-sunnah sebagai pedoman sepanjang hayat serta rujukan kepada sesiapa yang memerlukannya.

No comments:

Post a Comment